Története legsúlyosabb válságát éli át a légiipar - Kibírják a második hullámot?

virusmaszk-logo
Covid-19 Tesztek, Maszkok, Kesztyűk, Fertőtlenítők

Nem vitás, hogy a légiközlekedés az egyik legsúlyosabban érintett szektor a koronavírus-járványban. Nagyon bizonytalanok a kilátások, különösen az erőteljesen lesújtó második hullámot látva és miután a szektor már az elmúlt években sem az erős profit-és készpénztermelő-képességéről volt híres, így jó néhány légitársaságnál a túlélés függ attól, hogy meddig húzódik el a járvány és mikor áll helyre a légiközlekedés.

Virusmaszk

Virusmaszk

Az általános várakozás az, hogy évekig nem tér vissza a válság előtti szintekre a globális utasforgalom és hatalmas veszteségeket könyvelhetnek el idén a légitársaságok. Megpróbálta számszerűsíteni az ENSZ repülésügyi szervezete a koronavírus-járvány várható hatásait a globális légiközlekedésre.

A számításaik szerint:

  • A kapacitások mintegy fele eltűnhet a piacról, a teljes 2020-as évet tekintve a légitársaságok által kínált ülőhelyek globálisan 49-51 százalékkal csökkenhetnek az előző évhez képest.
  • Az utasforgalom 2788-2931 millióval zuhanhat idén.
  • Az utasoktól származó bevételek tekintetében 375-395 milliárd dolláros kiesést hozhat a járvány idén.
  • 2021 első negyedévére „már csak” 26-45 százalék közötti kapacitáscsökkenés várható év/év alapon.
  • A szezonálisan egyébként is gyenge időszakban 393-635 millió utast veszíthetnek a járvány miatt.
  • Ez 57-90 milliárd dolláros bevételkiesést okozhat a január-márciusi időszakban a becslések szerint.

Természetesen a visszaesés mértéke nem csak attól függ, hogy meddig tart a járvány és hogy mennyire lesz súlyos, de attól is, hogy milyen szigorú korlátozások lesznek és hogy mennyire rogyik meg a légiközlekedésbe vetett fogyasztói bizalom és hogy alakulnak a gazdasági mutatók.

Elsősorban a nemzetközi légiközlekedés szenvedi meg a járványt az egyes országokban bevezetett beutazási korlátozások és karanténkötelezettség következtében. A belföldi járatoknál kisebb mértékű kapacitáscsökkentésre és utaskiesésre számítanak a szakértők. Miközben a nemzetközi járatoknál 62-66 százalékos, addig a belföldi járatoknál „csak” 40-41 százalékos kapacitáscsökkentés várható. Utasforgalomban hasonló mértékű visszaesést várnak a két szegmensben, nagyjából 1400 millió fő körüli lehet a csökkenés. Viszont ami a bevételeket illeti, a nemzetközi utazás jóval nagyobb, csaknem kétszer akkora lehet a bevételkiesés, mint a belföldi járatoknál (249-262 milliárd dollár, szemben a beföldi utazásra prognosztizált 126-133 milliárd dollárral).

Ennek fényében az, hogy melyik régió légitársaságait mennyire érinti súlyosan a járvány, függ attól is, hogy mekkora a nemzetközi és a belföldi járatok bevételei.

A teljes cikk a portfolio.hu oldalán olvasható el, idekattintva.