Akik a közösségi oldalakról tájékozódnak, nagyobb valószínűséggel hiszik el az új koronavírussal kapcsolatos összeesküvés-elméleteket, a kockázati tényezőkről és a megelőzésről szóló tévhiteket – derült ki egy új, nagyszabású amerikai felmérésből.
A Snapchat-használók 28, az Instagram-használók 23, a Wikipédia-olvasók 25 százaléka adott hitelt a Covid-19-cel kapcsolatos téves információknak – állapították meg a Northwestern, a Harvard, a Northeastern és a Rutgers Egyetem kutatói.
Az augusztus 7. és 26. között, 21 ezer amerikai bevonásával készített tanulmány szerint a megkérdezetteknek abból a nyolc százalékából, akik az előző 24 órában a Messengeren kaptak híreket, 26 százalék volt hajlamos elhinni a hamis állításokat. A résztvevőknek abból a négy százalékából, akik WhatsAppot használtak, 31 százalék hajlott erre. Hitelesebbnek bizonyult a hagyományos média.
Azok közül kerültek ki legalacsonyabb arányban (11 százalék) a hamis információkban hívők, akik televíziók híradóiból, nagy hírportálokról, azok alkalmazásaiból, valamint helyi lapokból tájékozódtak.
"Az eredmények alátámasztják az előzetes aggodalmakat, hogy a közösségi háló táplálja az új koronavírussal és a Covid-19-cel kapcsolatos tévhiteket. A félretájékoztatásnak súlyos következményei lehetnek, amikor az egyéni viselkedést vagy a csoportvélekedést befolyásolja" – mondta James Druckman, a kutatócsoport tagja, a Weinberg Egyetem politológusa.
A kutatók azt kérdezték a résztvevőktől, hogy elhiszik-e azt a 11 hamis állítást a Covid-19-ről, amelyek a járvány kezdete óta keringenek az interneten. A 11 állításból hat összeesküvéselméletekről vagy kockázati tényezőkről, öt a megelőzésről szólt.