Rengeteg munkát ad a pedagógusoknak és az általános iskolába járó gyerekek szüleinek az online oktatás, a diákok harmada nem talált pozitívumot a tavaszi karanténidőszak iskolai teendőiben, a többiek elsősorban az online oktatásból fakadó nagyobb szabadságot, és rugalmasságot emelték ki.
A 2020 tavaszán – a koronavírus-járvány miatt – bevezetett online oktatás tapasztalatait gyűjtötte össze diákok, pedagógusok, szülők véleménye alapján az ADOM diákmozgalom online felmérése. Most, hogy (egyelőre csak) a középiskolák újra átálltak erre a rendszerre, különösen érdekes megvizsgálni a tapasztalatokat, még akkor is, ha a vizsgálat nem tekinthető reprezentatívnak.
Miért is jó egy diáknak az online oktatás?
A diákok közel egyharmada semmilyen pozitívumot nem talált ugyan az online oktatásban, a többiek több szempontból igenis értékelték a tavaszi időszakot. A legtöbben (a diákok negyede) a saját időbeosztást és a nagyobb önállóságot, valamint a nagyobb fokú rugalmasságot emelték ki a pozitívumok közül. Sokan értékelték a távoktatásban azt is, hogy a diákok több időt szánhatnak azokra a tárgyakra, amelyek nehezebben mennek nekik.
A diákok 17 százaléka főképp a távoktatás kényelmességét emelte ki, azt, hogy nem kellett hajnalban kelni, jobban ki tudták magukat pihenni, időt spórolnak az ingázás elhagyásával. Értékelték a diákok azt is, hogy a tantermi oktatással ellentétben szabadon lehet enni, inni és mosdóba járni, több időt tudnak a szabad levegőn (például a kertben vagy egy közeli parkban) tölteni.
Miért is rossz?
A „sötét oldalon”, a negatívumok között a kitöltő diákok több mint harmada leginkább a tananyag és a kiadott feladatok mennyiségét kifogásolta. Úgy érzik, hogy a távoktatás során túl nagy elvárásokat és túl rövid határidőket szabnak meg a tanárok számukra. Szintén hangsúlyosan jelent meg a válaszok között, hogy az online oktatás bevezetése óta nincs egyértelműen elhatárolva a tanulóidő és a szabadidő: bármikor, akár késő este vagy hétvégén is érkezhet értesítés valamilyen sürgős házi feladatról a tanárok részéről.
A diákok 17,1 százaléka komoly problémának tartja, hogy az online oktatás bevezetése óta nem kapnak elegendő magyarázatot és segítséget a tanároktól. Az is sokakat zavar, ha a rengeteg különböző online platformot párhuzamosan kell használniuk.