Az iskolák kissé tanácstalanul és kétségek közepette vágnak bele a kedden induló új tanévbe. Az Emmi által kiadott 70 pontos iránymutatást már a kezdetekben erős kritikák érték, és bár az iskolák megpróbálják a gyakorlatba átültetni a fertőzésveszély csökkentését célzó javaslatokat, sok esetben futnak bele áthidalhatatlannak tűnő akadályokba.
Volt, aki szerint későn jött a minisztériumi anyag, és hiányolta az egyeztetéseket, illetve a felkészítést a témában, míg mások a szöveg bizonytalansága miatt voltak elégedetlenek. “Túl sokszor használják a 'lehetőség szerint' és a 'ha lehetséges' fordulatokat, de mi van, ha nincs lehetőség?”
“Egy 50 négyzetméter alapterületű osztályba 30 gyerek jár, nem lehet megoldani a másfél méteres távolságtartást, és nem lehet kettébontani az osztályokat, mert így is kevés a pedagógus. Nem tudok olyan rendszert kiépíteni, hogy minden biztonsági intézkedést garantálni lehessen” – mondta Rósa Viktor, a Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium igazgatója is.
Azért az iskolák igyekeznek az adott keretek között megoldani a távolságtartást:
-
- több helyen eltörölték a vándorlást a termek között,
- a zuglói iskolában külön időpontokban mehetnek majd mosdóba a felsősök és az alsósok, az udvarra pedig csak két osztályt engednek le egyszerre, és arra biztatják a diákokat, hogy szünetben is inkább maradjanak majd az osztályban,
- egy észak-magyarországi kisváros általános iskolájában az udvaron is kijelölik, hogy melyik tagozat hol lehet,
- egy pesti belvárosi 12 évfolyamos iskolában megnyitnak egy régóta nem használt bejáratot, hogy hazamenetelkor se keveredjenek a gyerekek,
- egy belvárosi gimnázium egyenesen azt fontolgatja, hogy az iskola előtti utca lezárását kéri önkormányzattól, hogy ki tudja küldeni oda a gyerekeket,
- egy fővárosi gimnáziumban pedig három perccel hamarabb szól a kicsengetés, hogy a diákoknak legyen idejük fertőtleníteni az asztalokat.
Az elkerülhetetlen zsúfoltság esetére az Emmi a maszkviselést ajánlotta. Általános gyakorlatnak tűnik, hogy az iskolák kötelezővé teszik maszkhasználatot a közösségi helyiségekben. A maszkokkal kapcsolatban ugyanakkor többen jelezték, hogy elvártak volna konkrétabb iránymutatást, mert vita alakult ki a tantestületben, hogy kötelezővé tehetik-e, vagy sem a viselését.
Lesz olyan általános iskola, ahol szoros étkezőbeosztást alakítanak ki, és ügyeletes tanárok felügyelik majd, hogy ne legyen traccsparti, hanem mindenki az evésre koncentráljon. Van, ahol azt tervezik, hogy a diákok a saját termükben ebédelnek, csakhogy ez további kérdéseket is felvet: az ételmaradékot nem lehet a közös szemetesbe dobni, ha műanyag dobozból esznek, az rengeteg hulladékkal jár, ha az iskolai vagy saját evőeszközöket és edényeiket használják, akkor nem lehet felelősséggel biztosítani az alapos elmosogatást.
A biztonság azonban nem csak az iskolai protokoll betartásán vagy betarthatóságán múlik. Több pedagógus és igazgató is arról beszélt a hvg.hu-nak, hogy nagy felelősség hárul a szülőkre is. Nem szabad megengedni, mint általában jellemző szokott lenni, hogy betegen is bevigyék a gyerekeket – mondják.